#1 Uupumus ja masennus ovat kutsu elämään, jossa sinä olet riittävä ja tärkeä

Uupumus ja masennus ovat merkkejä siitä, että jonkin on elämässäsi muututtava. Minä ajattelen, että uupumus ja masennus ovat kutsu antaa itsellesi tärkeä paikka oman elämäsi keskiössä, opetella kuuntelemaan itseäsi ja tuntemaan olevasi riittävä sellaisena kuin olet.

Näistä lähtökohdista elämä muuttuu kevyemmäksi, vähemmän kuormittavaksi ja onnellisemmaksi. Uudessa Rakas itsellesi -podcastissa keskitytään mm. riittämisen ja itsemyötätunnon teemoihin.

#2 Mitä itsensä rakastaminen on

Kesto: 24 min. Voit myös lukea saman asian tekstinä alapuolelta. Kuuntele myös Itsensä rakastaminen on tärkeää, mutta mitä se oikein on? Vaikka itsensä rakastaminen kuulostaisi sinusta hyvältä, et silti välttämättä tiedä, mitä se tarkoittaa käytännössä. Tässä postauksessa opit Rakas itsellesi -menetelmään kuuluvan 3 pilarin itsensä rakastamisen mallin, joka perustuu vuosien perehtymiseen ja itsensä rakastamisen opetteluun.Read More

Mihin sinä tarvitset toivoa?

On voimaannuttavaa lukea tarinoita tai katsoa elokuvia, joissa kaikki toivo on mennyttä. Päähenkilö kokee takaiskun toisensa jälkeen, mutta silti lopussa kaikki kääntyy hyväksi. Jokainen meistä tarvitsee joskus samanlaisia käänteitä ja toivoa siitä, että niin voi tapahtua – että tilanne muuttuu hyväksi,  vaikka se näyttääkin mahdottomalta. Tarvitsemme toivoa, että kestämättömät ulkoiset olosuhteet kuten liialliset vaatimukset töissäRead More

Toivoa 2021 -kampanja

Toivoa tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Monet kamppailivat masennuksen ja uupumuksen kanssa jo ennen koronaa. Pitkään jatkunut pandemia on vienyt lukemattomilta ihmisiltä voimia entisestään stressaamalla, masentamalla, ahdistamalla, pelottamalla, turhauttamalla ja muuttamalla elämän tavoilla, joihin ei voi itse vaikuttaa. Toiset ovat jo nyt aivan poikki. Jotkut eivät pysty ylläpitämään toiveikasta ja positiivista mielialaa. Toiset sinnittelevät koronanRead More

7 tapaa, joilla sisäinen kriitikkosi saa sinut uskomaan, että et ole riittävän hyvä

Useimmilla ihmisillä on sisäinen kriitikko, joka arvostelee, moittii ja tuomitsee ihmistä enemmän tai vähemmän jatkuvasti ja armottomasti. Voimakas sisäinen kriitikko voi olla todella haitallinen ja saada sinut joko ponnistelemaan jatkuvasti enemmän kuin jaksat, tai lamaantumaan täysin.

Sisäinen kriitikko on negatiivinen sisäinen ääni, jonka voi ”kuulla” sisäisenä puheena, ja johon liittyy myös epämukavia, rajoittavia tunteita, kuten pelkoa, ahdistusta, lannistumista, syyllisyyttä ja häpeää.

Psykologi Jay Earley on tunnistanut seitsemän sisäisen kriitikon tyyppiä. Tässä postauksessa käyn läpi kaikki seitsemän tyyppiä. Autan sinua tunnistamaan, mitkä seitsemästä tyypistä sinun sisälläsi hilluvat, ja millä tavoin ne vaikuttavat elämääsi tällä hetkellä. Sisäisen kriitikon 7 tyyppiä auttavat sinua näkemään 7 tapaa, joilla sisäinen kriitikko yrittää vakuuttaa sinut, että et ole riittävän hyvä.

Autan sinua myös näkemään, mitä sisäisen kriitikon taustalla on, koska tämän, ehkä näkymättömiin jääneen kipupisteen tunnistaminen, auttaa sinua vaimentamaan sisäisen kriitikkosi ääntä niin paljon, että sisäisen tukijasi ääni pääsee paremmin kuuluville.

Read More

Negatiiviset ajatukset voi katkaista helposti ja nopeasti!

Kun negatiiviset ajatukset saavat sinusta vallan, niiden katkaiseminen voi tuntua täysin mahdottomalta. Huoliajatusten vyöryessä päälle tuntuu siltä kuin hukkuisit niihin, ja mitä enemmän yrität päästä niistä eroon, sitä sitkeämmin ne pyörivät mielessäsi, eivätkä jätä sinua rauhaan.

Toisinaan käy niin, että ensin päälle vyöryy yksi huoli, ja kohta mielessäsi pyörii kaikki mahdolliset huolet ja murheet ja stressin ja mielipahanaineet, jotka olet koskaan kokenut. Rinnassasi on ahdistava möykky, kurkkuasi kuristaa, vatsaa vääntää.

Negatiiviset ajatukset voivat viedä tuntikausia päivästäsi, tai ne voivat pitää sinua hereillä öisin.

Eikä tunnu olevan mitään keinoa vapautua huolten ja murheiden vyörystä, kun ne ovat kerran saaneet sinusta vallan.

Tällainen keino kuitenkin on olemassa. Se perustuu aivojen luonnolliseen toimintaan, ja sen avulla negatiivisten ajatusten katkaiseminen on nopeaa ja helppoa!

Read More

3 tapaa, joilla riittämättömyyden tunne luo pohjaa uupumukselle ja masennukselle

Kaikki ihmiset kokevat riittämättömyyden tunnetta elämänsä aikana. Riittämättömyyden tunne voi olla ohimenevää ja ilmetä esimerkiksi vaikeassa elämäntilanteessa. Tällöin riittämättömyyden tunne on normaalia ja tervettä. Joillain ihmisillä (itse asiassa tosi monilla) riittämättömyyden tunne on kuitenkin jatkuvaa. Se on aina taustalla ja vaikuttaa kaikkeen, mitä tekee. Puhuessani riittämättömyyden tunteesta tarkoitan juuri tällaista yleistynyttä ja pitkittynyttä riittämättömyyden tunnetta.Read More