Valmentaja

Inna Thil

Hei, olen Inna Thil, henkisen hyvinvoinnin valmentaja. Autan masennuksen ja uupumuksen läpi käyneitä rakastamaan ja arvostamaan itseään, että he voivat olla aidosti onnellisia ja nauttia omana itsenään olemisesta.

Nykyään yhä useampi masentuu ja/tai uupuu. Monella masennus tai uupumus uusiutuu. Haluan vaikuttaa työlläni siihen, että yhä useampi vapautuu masennuksesta ja uupumuksesta lopullisesti. Itsensä rakastaminen vahvistaa henkistä hyvinvointia ja mielenterveyttä. Itsensä rakastaminen luo myös pohjan kestävälle onnellisuudelle.

Miksi teen mitä teen

Olen käynyt itse läpi sekä masennuksen että uupumuksen. Pelkäsin pitkään masentuvani ja uupuvani uudelleen. Lopulta pääsin pisteeseen, jossa TIESIN syvällä sisälläni, että EN VOI masentua tai uupua enää.

Haluan auttaa sinua pääsemään samaan pisteeseen. Haluan, että opit luottamaan itseesi ja kykyysi selvitä niin paljon, että masennus tai uupumus jää kaukaiseksi muistoksi!

 

Ei tule välttämättä mieleen, että masennusta ja uupumusta voisi ehkäistä itseään rakastamalla. Minä oivalsin tämän yhteyden sattumalta masennuksen ja uupumuksen jälkeen.

Etsin tapoja luoda omannäköistäni elämää ja toteuttaa unelmiani. Törmäsin silloin ajatukseen, että ihmisen on mahdotonta toteuttaa unelmiaan, jos hän ei rakasta itseään. Ajatus kiehtoi minua, ja halusin oppia rakastamaan itseäni.

Alussa se oli vaikeaa, koska en tiennyt, mitä itsensä rakastaminen oikeastaan on, ja miten siinä voi päästä alkuun. Löytämäni neuvot eivät auttaneet. Niissä kehotettiin sivelemään kehoa rakastavasti kosteusvoiteella tai katsomaan peiliin ja sanomaan, että rakastan itseäni. En pystynyt tuntemaan rakkautta sivellessäni kosteusvoidetta vartalooni. Peiliharjoitusta en pystynyt tekemään ollenkaan.

Minulla ei siis ollut valmista itsensä rakastamisen polkua, jota seurata. Jouduin kehittämään polun itse.

Itsensä rakastamisen haasteet

Suurimmat kysymykseni itsensä rakastamisesta olivat:

  • Mitä itsensä rakastaminen tarkoittaa?
  • Miten voi oppia rakastamaan itseään?
  • Onko itsensä rakastaminen itsekästä?
  • Miten itsensä rakastaminen vaikuttaa? 

Vastauksia etsiessäni kehittyi Rakas itsellesi -menetelmä. Menetelmässä itsensä rakastamista opetellaan kolmen osa-alueen kautta: positiivinen minäkuva, itsestä huolehtiminen ja omannäköinen elämä.

Jos olet tehnyt sisäistä työskentelyä, tiedät, miten vaikeaa on viedä sisäinen muutos käytäntöön. Rakas itsellesi -menetelmässä muutosta nopeutetaan ja helpotetaan tunnetyöskentelyn ja neuropsykologisten työkalujen avulla. Toisin sanoen menetelmässä hyödynnetään positiivisten tunteiden voimaa ja aivojen muovautuvuutta.

Itsensä rakastamisen vaikutuksia

Huomasin pian, että itsensä rakastamisen työkalujen avulla voi kokea huomattavia muutoksia hyvinkin nopeasti, jopa ensimmäisellä kerralla. 

Esimerkiksi itsensä rakastamisen työkalujen avulla voi palauttaa itsensä voimakkaastakin stressitilasta levollisuuteen jopa parissa minuutissa.

Myöhemmin sain nähdä, että parhaimmillaan itsensä rakastamisen työkalut ovat pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi itsensä rakastamisen työkalujen säännöllinen käyttäminen voi vähentää stressiä radikaalisti.

Säännöllinen itsensä rakastamisen työkalujen käyttäminen vuodesta 2014 lähtien on vapauttanut minut riittämättömyyden tunteesta, parantanut parisuhdettani, laskenut stressitasoani ja saanut minut nauttimaan omana itsenäni olemisesta.

Itsensä rakastamisen työkaluja on tutkittu yllättävän paljon myös tieteellisesti. Tutkimustulokset kertovat samankaltaisista vaikutuksista, joita itsekin olen kokenut.

 

Rakas itsellesi taustatietoja

Positiivinen minäkuva vahvistaa mielenterveyttä

Itsensä rakastamisen tiede sai minut ymmärtämään, että itsensä rakastaminen voi suojata masennukselta ja uupumukselta. Tutkimuksiin tutustuessani nousi esiin, että negatiivinen minäkuva on yksi iso syy masennukselle. Masennus on monen tekijän summa, mutta negatiivinen minäkuva on yksi merkittävä altistava tekijä. Minäkuvan muuttaminen positiiviseksi saattaa siis suojata masennukselta.

Tutkimuksissa on todettu, että itsensä rakastaminen VÄHENTÄÄ:

  • Ahdistusta
  • Masennusta
  • Stressiä
  • Itsensä kritisoimista
  • Perfektionismia
  • Murehtimista
  • Epäterveellistä suhtautumista ruokaan
  • Itsensä vertailemista toisiin
  • Epäonnistumisen pelkoa

Lisäksi itsensä rakastaminen vaikuttaa myös toiseen suuntaan. Tutkimusten mukaan itsensä rakastaminen LISÄÄ:

  • Onnellisuutta
  • Tyytyväisyyttä parisuhteeseen
  • Viisautta
  • Yhteydentunnetta toisiin
  • Vastuun kantamista omasta elämästä
  • Sisukkuutta, sinnikkyyttä, lannistumattomuutta, resilienssiä
  • Mielenterveyttä

 Vaikka itsensä rakastamisen työkaluja on tutkittu tieteellisesti, ja niillä on huomattu olevan tietyn suuntaisia vaikutuksia, yksilölliset tulokset vaihtelevat henkilön taustasta ja työskentelystä riippuen. Voin kuitenkin kertoa, mihin suuntaan todennäköisesti kehityt, kun käytät työkaluja säännöllisesti. Työkaluja ei ole tarkoitettu hoitomuodoksi masennukseen tai uupumukseen. Ne on tarkoitettu henkisen hyvinvoinnin ja onnellisuuden lisäämiseksi pitkällä tähtäimellä. Parhaimmillaan itsensä rakastamisen työkalut ovat silloin, kun olet jo selkeästi toipumassa tai toipunut ja haluat vahvistaa henkistä hyvinvointiasi pitkällä tähtäimellä.